torsdag 20 september 2012

Kärleksblomma

Jag har bestämt mig nu....
att till nästa vår plantera en skog
av kärleksört.
Jag har den vanliga sorten som blir så vackert lilarosa
och så köpte jag en ovanlig sort som heter svart
kärleksört som är mörkt blålila
på Sofieros slottsträdgårdar i somras.
Den måste få växa till sig.
Men jag vill kunna ta in mängder av denna underbara
växt som håller länge och blir så fin
med sommarens sista rosenkvistar.

Soppskålen är loppad och även
träbyttan som nu kommit fram
lagom till höstkvällarna och de många tända ljusen.
Önskar er alla en fin avslutning på veckan.

Kram Ulla

En enkel rad ifrån Din bok
Den växlar oro till sinnesro
En enkel rad ifrån Din bok
Den fyller tomheten med kärleksro.

Du gör mig glad att jag är jag
Du ger mig insikt i allt jag har
Du hjälper mig i varje val
Genom livets mörka dar

En enkel bön i vardagstro
Den växlar oro till sinnesro
En enkel bön om frid och ro
Den fyller tomheten med kärleksord

Dig har jag kvar i evighet
Du min far, himlens härlighet.
Vilar hos Dig, Du tar hand om mig
Och Du vet, Jag älskar Dej!

Fina Kinnander

7 kommentarer:

  1. Åh vilka härliga blommor! och va mysigt att ha stearinljusen framme så =) Det passar ju som sagt så bra nu när det är ruggigt väder ute =) Kram Fina

    SvaraRadera
  2. For en herlig blomsterbukett.
    Ja en må plante litt som en kan plukke inn å kose seg med.
    Ha en riktig god kveld :)

    SvaraRadera
  3. Jag har en tre meter lång rabatt vid ladugårdsväggen där det knappt växt nåt förut. Jag vill inte hålla på och rensa en massa i onödan. Så längs hela bakkanten satte vi en massa Bergklint eller stor trädgårdsblåklint som vi har i överflöd. Sen en hel del lökar framför det, pingsliljor, minipåskliljor och annat som jag sparat ur krukor och vårplanteringar. Och framför detta en hel rad med Kärleksört som växer upp och täcker allt det andra när det blommat över. Har funkat jättebra och sett fint ut större delen av säsongen. Utom möjligen i juli. Men man kanske inte kan få allt? Lycka till med din Kärleksörtsskog! /Ica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt tips om vit kärleksört. Det måste jag leta upp och prova! /Ica

      Radera
  4. Jag bara älskar kärleksört... planterar minst en planta varje höst. I höst blir det ytterligare en vit och den svarta som du skriver om, måste se om jag hittar någon sådan... spännande.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  5. Kärleksörten är bara så fin å tålig! Ha en fin helg! Kram Iréne

    SvaraRadera
  6. Fin dikt!!!
    Och skog av blommor ..... Älskar tanken :)
    Fina fynd!
    Kram/Olg@

    SvaraRadera