torsdag 1 november 2012

Färgtema i Fabriken

Idag är det torsdag och färgtema
i Fabriken.
Som alla redan vet älskar jag färg.
För 30 år sedan gick jag på universitet i Texas
och lärde mig allt om komplementfärger och färgstrukturer.
Vi lärde oss växtfärga och måla i olika
material.
Något som jag har i bagaget idag när jag skapar.

Att man blir glad av färg vet ju alla,
men att olika färger påverkar våra sinnen vet inte alla,
för då skulle de inte välja
eldsrött till sitt sovrum kanske.

Att få frossa i färger är som en liten positiv kick för mej,
jag får en lycklig känsla och söker mej gärna till
platser med mycket färg.


Det här med komplementfärger är också en vetenskap.
I vissa kulturer gör man allt för att krocka färgerna och i andra
ska allt gå i gemensamma färgskalor.
Nåt kallas färgkod och hos vissa
folkslag är det beroende på sin position vilken
färg man får använda.
Så färg spelar en viktig roll,
men för mej är det ett sätt att må bra helt enkelt.

Ha en färgrik torsdag!
Kram Ulla
                                                          Jag ska måla hela världen lilla mamma.....
                         

6 kommentarer:

  1. Härliga bilder!
    Ha en underbar dag
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera
  2. Trevlig blogg du har! Jag såg att du hade ett bra tips om gamla ljusstumpar. Jag är inte så ambitiös utan men tar till vara ljusstumparna genom att "fylla på" när jag tänder marschaller. Det förlänger brinntiden.
    Hälsningar,
    Kristina

    SvaraRadera
  3. Vilken färgbomb!!!! :D

    Ha så bra! kram/Olg@

    SvaraRadera
  4. Fina bilder, det är nåt visst med färger ordnade på de där viset, så man kan liksom frossa i olika nyanser.

    SvaraRadera
  5. Vilka fantastiska härlig bilder! En riktig färgexplosion!

    SvaraRadera