onsdag 13 februari 2013

Jag carpe diemar!

Just nu faller små luftiga snöflingor utanför fönstret.
Det knäpper i vedspisen och kaffet står och puttrar.
Sitter och syr i ateljen.....
När jag tittar ut säger mig känslan
att det är långt till
sommaren, men som du vet hänger
inte förnuftet och känslan ihop.
Förnuftet säger mig att nästa månad
är den första vårmånaden,
vare sig vintern vill eller inte.


Därför håller jag fast vid att det
snart kommer börja smälta och
den där ljuvliga vårdoften infinner
sig då snö smälter och värmen
börjar ligga på. En sällsam doft. och smältvattnet
rinner i kringelikrokar efter vägarna
 för att hitta närmsta brunn.
Fåglarna löper amok i våryra och sjunger
som aldrig förr...
Om några månader kan jag inte förstå
att det nyss varit stora vita drivor och
knäppkallt utanför husknuten.
Då sitter jag i lusthuset och njuter fågelsång.
Njuter av färgprakten
och dofterna och humlornas surrande.

Livet är som en daggdroppe,
ena dagen finns man där,nästa kanske inte.
Det är därför man måste
leva "carpe diem" så
att säga.
 Njuta av dagen.....Njuta av stunderna.
Njuta av de fina minnena. Njuta av skratten.
Njuta av dofterna och ljuden.
Njuta av varandra.

Kram Ulla

Får man vara det jag är?
Och mycket till på köpet.
Är det normalt?
Är det legalt?
Eller är jag annorlunda än andra?
Jag som är ....Lycklig?
Beda Wallström

5 kommentarer:

  1. Så vackert skrivit! Nu längtar jag till våren!!!
    Ha det bra!
    /Marit

    SvaraRadera
  2. Tack för hoppet om våren, som flödar i din blogg idag.
    Tänk att få vara droppen i ett daggkåpeblad och spegla något väsentligt.
    Lycklig!!!

    SvaraRadera
  3. Så vackra ord,,
    precis så är det,,
    Ibland kan det vara svårt att leva här och nu,
    även om man hela tiden försöker!
    Önskar dej en fin Dag!
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera
  4. ja, det är viktigt att leva här och nu, man vet aldrig...kramis semlan

    SvaraRadera
  5. Hej! Hoppas du har haft en härlig Alla <3 dag! Önskar dig en skön kväll!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera